Prelegenci
Urszula Zielińska


Urszula Zielińska
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, w którym zajmuje się przygotowaniem strategii, budowaniem odporności na zmianę klimatu, komunikacją i sprawami międzynarodowymi.
Ukończyła marketing i zarządzanie na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Posłanka na Sejm RP od 2019 r. W Sejmie IX kadencji zasiadała w Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych oraz Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Współprzewodnicząca Zielonych.
Robert Gajda


Robert Gajda
Robert Gajda jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na kierunku Zarządzanie Przedsiębiorstwami oraz studiów podyplomowych MBA w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu.
Menedżer z ponad 20-letnim stażem zawodowym. Realizował zadania związane z budowaniem krótko i długoterminowych planów działania, efektywnym wykorzystaniem zasobów ludzkich, budowaniem i rozwijaniem zespołów, zarządzaniem wynikami pracy, negocjacjami, wdrażaniem nowych rozwiązań i technologii oraz wdrażaniem zintegrowanych systemów informatycznych.
Posiada doświadczenie w tworzeniu i realizowaniu strategii działania w spółkach prawa handlowego oraz rozległą wiedzę w prowadzeniu i realizacji dużych projektów, w tym unijnych ukierunkowanych na ochronę środowiska.
W 2019 roku objął stanowisko Prezesa Zarządu Miejskiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z.o.o. w Kole. Doprowadził do wybudowania jednej z najnowocześniejszych w Polsce instalacji oczyszczania ścieków, wpisującej się w Gospodarkę o Obiegu Zamkniętym poprzez przeróbkę całego osadu pościekowego w nawóz dla rolnictwa. Jest pomysłodawcą pilotażowego programu walki z suszą hydrologiczną na terenie powiatu kolskiego, który będzie realizowany wspólnie z Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie oraz Zespołem Elektrowni Pątnów- Adamów-Konin
Dorota Zawadzka-Stępniak


Dorota Zawadzka-Stępniak
Dorota Zawadzka-Stępniak jest absolwentką Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej oraz Podyplomowego Studium Administrowania Funduszami Unijnymi w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ma bogate doświadczenie w pracy na stanowiskach kierowniczych w instytucjach publicznych, organizacjach i firmach prywatnych oraz organizacji pozarządowej w zakresie polityki środowiskowej i klimatycznej oraz transformacji energetycznej, jak również funduszy krajowych i europejskich na działania prośrodowiskowe i proklimatyczne.
Z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej była związana zawodowo już w latach 2014-2015, kiedy pełniła funkcję Zastępcy Prezesa Zarządu NFOŚiGW i nadzorowała działania związane z finansowym wspieraniem projektów dotyczących ochrony klimatu, w tym: efektywności energetycznej i OZE oraz poprawy jakości powietrza, ochrony przyrody i edukacji ekologicznej. Tworzyła lub współtworzyła programy priorytetowe NFOŚiGW, odpowiadała za ich efektywne i terminowe wdrażanie.
Od czerwca 2022 roku zajmowała stanowisko Dyrektorki Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej w Urzędzie Miasta Stołecznego Warszawy. Zarządzała m.in dwoma miejskimi programami dotacyjnymi: na modernizację kotłowni oraz odnawialne źródła energii, była również odpowiedzialna za rozwój systemu monitoringu jakości powietrza w stolicy oraz wdrażanie Zielonej Wizji Warszawy i europejskiej misji 100 neutralnych klimatycznie i inteligentnych miast do 2030 r.
W latach 2020-2022 pracowała w Konfederacji Lewiatan jako Dyrektorka Departamentu Energii i Zmian Klimatu. Była członkinią grup roboczych ds. energii i klimatu w BusinessEurope oraz Zespołu ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Rady Dialogu Społecznego. Wspierała przedsiębiorców prywatnych w realizacji wyzwań strategicznych i regulacyjnych wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu.
Pełniąc w latach 2016-2019 dyrektorską funkcję w PwC Advisory, zajmowała się doradztwem biznesowym w zakresie pozyskiwania funduszy z międzynarodowych instytucji finansowych na projekty z zakresu ochrony środowiska w Polsce oraz w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.
Z kolei w Fundacji WWF Polska (2013-2014) odpowiadała za koordynację działań komunikacyjnych i rzeczniczych w zakresie polityki środowiskowej.
Wcześniej przez kilka lat (2008-2013) pracowała w Ministerstwie Środowiska, gdzie była odpowiedzialna m.in za kreowanie polityki ochrony powietrza i polityki klimatycznej oraz prowadzenie w imieniu rządu RP międzynarodowych negocjacji w sprawie sprzedaży polskiej nadwyżki jednostek Kioto (tzw. jednostek AAU). Była w resorcie Doradcą Ministra, Zastępcą Dyrektora Departamentu Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery i Radcą Ministra w Departamencie Ochrony Powietrza. Brała również aktywny udział w przygotowaniach do konferencji klimatycznej COP14 w Poznaniu (2008).
Dorota Zawadzka-Stępniak jest stypendystką Fundacji prof. Macieja Nowickiego i Fundacji Deutsche Bundesstiftung Umwelt dla najlepszych absolwentów w dziedzinie ochrony środowiska, absolwentką 29 Szkoły Liderów Politycznych oraz absolwentką Game Changers Academy Master of Business Change - kompleksowego, rocznego programu liderskiego, wzmacniającego umiejętności zarządzania zmianą i samoświadomość managerską.
Piotr Andrusiewicz


Piotr Andrusiewicz
Doświadczony menedżer w dziedzinie energetyki, ciepłownictwa, ochrony środowiska, finansów.
Doświadczenie zawodowe zdobywał w spółkach z branży energetycznej, tj. Elektrociepłownia Mielec sp. z o.o., Euro-Energetyka sp. z o.o., Enea Wytwarzanie sp. z o.o. (w latach 2013 – 2016 członek Zarządu ds. Technicznych). Od 2018 r. do stycznia 2024 r. pełnił funkcję Prezesa Zarządu Spółki Enervigo sp. z o.o.
W dotychczasowej pracy z powodzeniem odpowiadał za wdrażanie strategii rozwoju, koordynując realizację licznych zadań inwestycyjnych w obszarze wytwarzania, dystrybucji oraz obrotu energią elektryczną. Odpowiedzialny za sprawowanie nadzoru nad obszarami działalności zarządzanych podmiotów, między innymi nad przygotowaniem produkcji i remontów, uczestniczył ponadto w realizacji projektów związanych z budową bloków energetycznych. Autor projektów modernizacyjnych i optymalizacyjnych, wprowadzających realne usprawnienia w działalności oraz pozwalających na zmniejszenie kosztów stałych prowadzonych spółek.
Absolwent kierunku elektrotechnika w specjalności energetyka na Politechnice Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Ukończył studia podyplomowe z zakresu systemów zarządzania i nowych technologii w energetyce i ciepłownictwie na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym Politechniki Wrocławskiej.
Arkadiusz Arusztowicz


Arkadiusz Arusztowicz
Manager z szesnastoletnim doświadczeniem na rynku odnawialnych źródeł energii. Pracował dla największych firm sektora energetycznego w kraju, realizując wiele znaczących inwestycji, które dziś są bezpośrednio związane z transformacją sektora elektroenergetycznego w Polsce.
Z branżą energetyczną związany od 2008 roku. W PGE Energetyka Odnawialna odpowiadał m.in. za dewelopowanie projektu budowy farmy wiatrowej na terenie kopalni Turów. W spółkach Tundra Advisory oraz Eterma był odpowiedzialny za realizację projektów budowy i rozwoju farm fotowoltaicznych (m.in. Kałuszyn I, Ożarów, Rejowiec Fabryczny, Stegna/Nowy Dwór Gdański). Od 2022 r. jest związany z Grupą Enea. Jako pełnomocnik zarządu prowadził całokształt prac związanych z realizacją projektów OZE w spółkach celowych Grupy. Od maja 2024 r. na stanowisku prezesa zarządu Enei Nowej Energii zarządza pracą tej spółki, nadzoruje i koordynuje projekty inwestycyjne prowadzone w segmencie OZE w Grupie Enea.
Paweł Augustyn


Paweł Augustyn
Paweł Augustyn jest z wykształcenia ekonomistą, ukończył Akademię Ekonomiczną w Krakowie na kierunku statystyka i ekonometria. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowiskach menadżerskich w zarządach różnych firm i przedsiębiorstw, zwłaszcza w sektorze energetycznym, chemicznym i surowcowym. Jest praktykiem zarządzania w branży ochrony środowiska i gospodarki odpadami. Jako menadżer wyspecjalizował się w opracowywaniu i wdrażaniu strategii finansowych spółek, prowadzeniu inwestycji kapitałowych, budowie zespołów i zarządzaniu nimi, doradztwie biznesowym oraz kierowaniu sprzedażą. Zyskał także doświadczenie menadżerskie na rynku budowlanym i deweloperskim.
W latach 1998–2002 pełnił funkcję Członka Zarządu Ciech S.A., a w okresie 2006-2015 był Dyrektorem Zarządzającym i Członkiem Zarządu spółki Restaura w Warszawie. Od kwietnia 2018 do maja 2023 roku zajmował stanowisko Prezesa Zarządu Eneris Surowce – największej polskiej spółki w branży gospodarki odpadami, w której prowadził kompleksową restrukturyzację. We wrześniu 2023 roku został Prezesem Zarządu w spółce H2 Energy Kraków, gdzie kierował, zlokalizowanym w gminie Górzyca, jednym z największych w kraju projektów produkcji zielonego wodoru o potencjale wytwórczym 1,5 GW.
W ramach rozwoju zawodowego ukończył liczne szkolenia i kursy, w tym m.in. ICAN Institute Leadership Program, Project Management – IBM Polska, kurs na kandydatów na głównych księgowych i kurs na doradców podatkowych, uczestniczył w kursie ACCA. Należy do grona mentorów w Fundacji im. Leopolda Kronenberga.
Józef Matysiak


Józef Matysiak
Józef Matysiak jest absolwentem Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim, ukończył również: Europejskie Studium Finansowania Inwestycji Samorządu Terytorialnego (SGH), Podyplomowe Studia Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego oraz Akademię Liderów Samorządowych (UW), Podyplomowe Studia Wyceny Nieruchomości (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), Wyższy Kurs Obronny. Posiada uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa.
W 1990 roku rozpoczął działalność samorządową, był: Przewodniczącym Rady Gminy w Cielądzu i Regnowie, Przewodniczącym Sejmiku Samorządowego w Skierniewicach, Członkiem Zarządu Związku Powiatów Polskich, Wiceprezesem Zarządu Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Dorzecza Bzury oraz Wiceprezesem Oddziału Powiatowego OSP w Rawie Mazowieckiej.
Pełnił funkcję Prezesa Banku Spółdzielczego w Regnowie (1988-1998), a następnie Starosty Rawskiego (1998-2024).
Posiada doświadczenie w realizacji inwestycji dotyczących m. in. modernizacji i budowy dróg powiatowych, utworzenia w Rawie Mazowieckiej Podstrefy Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Za Jego kadencji został rozbudowany i zmodernizowany Szpital w Rawie Mazowieckiej, powstał blok Operacyjny i Oddział Anestezjologii oraz pawilon szpitalny z oddziałami - Intensywnej Terapii, Chirurgii, Położnictwa, Chirurgii Jednego Dnia oraz Endoskopii, nowa Komenda Państwowej Straży Pożarnej, przeprowadzona została termomodernizacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Białej Rawskiej oraz Zespołu Placówek Specjalnych i Szkół Ponadgimnazjalnych w Rawie Mazowieckiej. Ponadto zmieniony został system ogrzewania w placówkach prowadzonych przez Powiat Rawski.
Wielokrotnie odznaczany za działalność na rzecz Rzeczpospolitej Polskiej m. in. Złotym Krzyżem Zasługi.
Jacek Bałoniak


Jacek Bałoniak
Katarzyna Barańska


Katarzyna Barańska
Dr Katarzyna Barańska kompleksowo wspiera klientów w wyzwaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem i zieloną transformacją.
Opracowuje i pomaga wdrażać długoterminowe strategie ESG oraz poszerzać kompetencje osób pełniących funkcję tzw. green officer. Jej doradztwo prawne obejmuje kompleksową obsługę projektów z zakresu ochrony środowiska, infrastruktury i zielonej energii, a także w obszarze celów i polityk dekarbonizacyjnych i zrównoważonego rozwoju. Katarzyna doradza klientom w postępowaniach środowiskowych, uzyskiwaniu pozwoleń środowiskowych oraz prowadzi projekty z zakresu compliance środowiskowego.
Katarzyna jest radcą prawnym, doktorem nauk prawnych, autorką licznych artykułów branżowych, a także wykładowcą akademickim. Obecnie prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych z zakresu Prawa Ochrony Środowiska na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, a także wykłady specjalizacyjne w Warszawskiej Izbie Radców Prawnych (OIRP). Jest aktywnym członkiem Komisji Zagranicznej OIRP, a także jako koordynatorka z ramienia Krajowej Izby Radców Prawnych, wspiera działania międzynarodowej organizacji AIJA (International Association of Young Lawyers).
Mirosław Baściuk


Mirosław Baściuk
Lider z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży gospodarki odpadami i odzysku surowców, który konsekwentnie wyznacza nowe standardy w sektorze.
Doświadczenie operacyjne i menedżerskie zdobywał budując od podstaw zakłady przetwarzania, skutecznie nimi zarządzał i rozwijał ich potencjał. Ekspert w zakresie organizacji odzysku – tworzył i prowadził organizacje odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz opakowań, dbając o zgodność regulacyjną, efektywność operacyjną i innowacyjne podejście do zarządzania obiegiem materiałów. Łączy wiedzę inżynierską z doświadczeniem biznesowym, wspierając transformację w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.
Katarzyna Błachowicz


Katarzyna Błachowicz
Od lat koordynuje i inicjuje działania na rzecz rozwoju innowacji, konkurencyjności oraz współpracy biznesowej pomiędzy przedsiębiorstwami i instytucjami naukowymi w ramach Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu. Szczególną uwagę poświęca wdrażaniu rozwiązań związanych z gospodarką o obiegu zamkniętym i recyklingiem. Pełniła funkcję zastępcy przewodniczącego w Sektorowej Radzie ds. Kompetencji Sektora Odzysku Materiałowego Surowców, gdzie współtworzyła rekomendacje dotyczące rozwoju kompetencji w branży. Jest ekspertem programu Climate Leadership (UNEP/GRID-Warsaw Centre),a także autorką licznych publikacji na temat recyklingu, gospodarki odpadami i zrównoważonego rozwoju. Jako ekspert uczestniczy w konsultacjach i opiniowaniu aktów prawnych, strategii oraz planów dotyczących gospodarki odpadami i GOZ. Łączy wiedzę ekspercką z doświadczeniem praktycznym w pracy z biznesem, administracją publiczną i środowiskiem naukowym.
Mateusz Brzeziński


Mateusz Brzeziński
Od ponad 14 lat jest związany z grupą TOMRA, gdzie odpowiadam za zarządzanie działem serwisu. W tym czasie zrealizował blisko 100 projektów w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Polski, Litwy, Łotwy, Estonii, Słowacji i Czech. Jego głównym zadaniem jest rozwój struktury serwisowej oraz budowanie i utrzymywanie długofalowych relacji z klientami, poprzez oferowanie skutecznych rozwiązań zapewniających ciągłość pracy naszych systemów sortujących.
Filip Budny


Filip Budny
Mgr inż. Filip Budny to młody naukowiec, doktorant Politechniki Warszawskiej, innowator oraz założyciel startupu WaterSense, który ma na celu transformację monitoringu jakości wody poprzez kompleksowy system dostosowany do środowisk śródlądowych. System ten dostarcza w czasie rzeczywistym alertów o zagrożeniach dla ekosystemów oraz prognoz potencjalnych skutków środowiskowych dzięki opracowanym modelom predykcyjnym opartym na sztucznej inteligencji, umożliwiając podejmowanie szybkich i świadomych działań zapobiegających katastrofom ekologicznym. Jest również laureatem ponad 20 prestiżowych nagród, w tym Forbes 30u30 oraz Nagrody Ministra Edukacji i Nauki za wybitne osiągnięcia naukowe.
Michał Bula


Michał Bula
Posiada szeroką wiedzę ekspercką oraz ponad dwunastoletnie doświadczenie w zakresie realizacji wielu nowatorskich projektów, w obszarach sortowania / recyklingu różnych strumieni odpadowych zarówno w Polsce, w Czechach w Słowacji jak i krajach nadbałtyckich.
Rafał Chaba


Rafał Chaba
Witold Chemperek


Witold Chemperek
Manager praktyk w sektorze przemysłu i Handlu - posiada ugruntowaną wiedzę praktyczną w zakresie procesów gospodarowania odpadami oraz duże doświadczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz realizowanymi i nadzorowanymi projektami, w tym o charakterze rozwojowym. 15-letnie doświadczenie kierowania dużym przedsiębiorstwem w sektorze handlu (250 pracowników). Następnie 20 lat jako wiceprezes w Polskiej Korporacji Recyklingu – odpowiedzialny za procesy produkcji, badań i rozwoju.
Filip Gabryelewicz


Filip Gabryelewicz
Związany z branżą bateryjną i technologią produkcji od ponad dekady. Przygodę ze źródłami energii rozpoczął od elektryfikacji pojazdów, następnie od rozwoju systemów zasilania autobusów, w tym wdrożenia pierwszego w Polsce systemu laserowego spawania baterii. Obecnie w Wastes Service Group wspiera rozwój biznesu, szkoli nowych pracowników, ale zajmuje się również rozwojem produktów, wdrażając najnowsze standardy zgodności, takie jak unijne Rozporządzenie Bateryjne. Od początku 2024 roku przewodniczący Komitetu ds. Baterii w PSNM Polskim Stowarzyszeniu Nowej Mobilności.
Katarzyna Głownia


Katarzyna Głownia
Posiada niemal dziesięcioletnie doświadczenie w opracowywaniu i wdrażaniu rozwiązań gospodarki o obiegu zamkniętym w różnych sektorach przemysłu. Przed dołączeniem do Tetra Pak odpowiadała za rozwój biznesu w największej europejskiej platformie dedykowanej zarządzaniu odpadami przemysłowymi, koncentrując się na cyfrowym rynku odpadów i surowców wtórnych w Polsce.
Wcześniej rozwijała projekt zamykania obiegu odpadów w jednej z największych firm produkujących etykiety oraz odpowiadała za zarządzanie odpadami – ze szczególnym uwzględnieniem makulatury i folii – w firmie recyklingowej o szwedzkich korzeniach
Małgorzata Gotowska


Małgorzata Gotowska
Prof. PBŚ dr hab. inż. Małgorzata Gotowska od ponad 20 lat jest wykładowcą akademickim na Politechnice Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich, a od września 2020 roku Prorektorem ds. kształcenia i spraw studenckich. Jest również Członkiem Zarządu w przedsiębiorstwie Remondis Bydgoszcz SA zajmującym się przetwarzaniem i zagospodarowaniem odpadów. Na co dzień zarządza instalacją do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych i pomysłodawczynią nowych rozwiązań w gospodarce odpadami.
Jest doświadczonym trenerem, wykładowcą i naukowcem, który łączy teorię z praktyką oraz praktykę z teorią. Zajmuje się zagadnieniami gospodarki o obiegu zamkniętym, gospodarką odpadami pod względem przetwarzania i przekształcania odpadów w produkt, zrównoważonej konsumpcji, poziomu i jakości życia ludzi, równowagą bytu, społeczną i ekologiczną odpowiedzialnością biznesu i konsumenta.
Jako naukowiec uczestniczyła w kilku projektach badawczych oraz jest autorką kilkunastu publikacji naukowych w języku polskim i angielskim. Jako manager Instalacji Komunalnej wprowadziła na rynek środek poprawiający właściwości gleby REVITA, który wyprodukowano z odpadów biodegradowalnych. Środek uzyskał pozytywną decyzję Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako naturalny, organiczny produkt poprawiający właściwości gleby i pozwalający powtórne wykorzystać odpady w obiegu zamkniętym. Prywatnie interesuje się: motoryzacją, filatelistyką oraz kulturą Japonii.
Piotr Grzemski


Piotr Grzemski
Absolwent Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od 2008 r. związany z rozwojem biznesów internetowych, a od ponad dziesięciu lat zaangażowany w projekty e-commerce w branży automotive (komunikacja, wdrożenia nowych produktów i rozwiązań związanych z handlem pojazdami i częściami).
Krzysztof Hajdrowski


Krzysztof Hajdrowski
Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Poznańskiej. Studia ukończył w 1995 r. W 2002 r. obronił pracę doktorską na tej samej uczelni. Ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania rozwojem i rynkiem w elektroenergetyce, umiejętności menadżerskich oraz program szkoleń „Project Management for Executives - PMI”. Po zakończeniu studiów pracował na Politechnice Poznańskiej, a następnie w Energetyce Poznańskiej.
Obecnie jest kierownikiem Biura Innowacji w Enei. W przeszłości był też członkiem zarządu spółki Enea Innowacje. Zajmuje się tematami rozwoju i wdrażania innowacyjnych technologii w elektroenergetyce. W ramach pracy zawodowej realizował też wielu innych zadań, w tym: wdrożenie i monitoring strategii przedsiębiorstwa, wprowadzenie metodyki zarządzania projektami, realizacja badań benchmarkingowych, wdrożenie kluczowych wskaźników efektywności i programów optymalizacyjnych. Współpracuje z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Towarzystwem Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Stowarzyszeniem Elektryków Polskich oraz innymi organizacjami branżowymi.
Jest autorem i współautorem ponad 150 artykułów naukowych i popularnonaukowych z obszaru elektroenergetyki, nowych technologii i normalizacji.
Piotr Hołubowicz


Piotr Hołubowicz
Inżynier po Akademii Górniczo-Hutniczej, gdzie ukończył kierunek automatyka i robotyka na specjalności robotyka.
Magister Masters of Smart City management na Universidad de Barcelona oraz Zigurat Technology University
Jeszcze podczas studiów w 2013 r założył swój pierwszy start-up, w którym zajmował się produkowaniem drukarek 3D (3dproto sp. z o.o.). Były Research Manager InPost.
W 2015 roku stworzył pierwszy prototyp ławki solarnej, która została się pierwszym produktem założonej w 2016 roku w SEEDiA Sp z o.o, która jest liderem w kraju i jedną z wiodących spółek na świecie w dostarczaniu produktów małej inteligentnej architektury dla zastosowań Smart City. Produkty spółki zdobywają wiele nagród wzorniczych oraz wyróżnienie za innowacyjność. Współtwórca dwóch patentów technologicznych oraz czterech projektów wzorniczych zastrzeżonych w procedurze EUIPO
Od stycznia 2022 członek Rady Naukowej Polskiego Koła Ekologicznego. Współautor pierwszego w Polsce podcastu o Smart City – „MiastoLogicznie”.
Erwin Janda


Erwin Janda
Ponad 35 lat doświadczenia we wdrażaniu i organizacji systemów zbiórki odpadów.
W pierwszych latach pracowałem w przedsiębiorstwie zajmującym się gospodarką odpadami, a od 1992 roku pracuję w ARA – wiodącej w Austrii organizacji odpowiedzialności producentów (EPR) w zakresie odpadów opakowaniowych. Od 2018 roku pełnię funkcję dyrektora zarządzającego w ARAplus, spółce zależnej ARA. ARAplus jest współwłaścicielem TRIPLAST – nowoczesnej instalacji do sortowania lekkich odpadów opakowaniowych w Austrii, działającej od ubiegłego roku, o rocznej przepustowości 100 000 ton.
Ewa Jaworska


Ewa Jaworska
Dyrektorka z 15 letnim doświadczeniem w gospodarce odpadami, w tym 12 lat w Spółce Remondis jako specjalista ds. ochrony środowiska a następnie kierownik ds. ochrony środowiska. Od 3 lat kieruje obszarem środowiskowym w największej polskiej firmie budowlanej – Budimex, realizującej wielkie inwestycje drogowe, kolejowe, hydrotechniczne czy kubaturowe w kraju i za granicą.
Odpowiedzialna za tworzenie zespołów ds. ochrony środowiska i zakres prawny w zakresie środowiskowym, wdrażanie strategii ochrony środowiska oraz za wdrażanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym a także za aspekty z zakresu E w ESG.
Absolwentka SGGW w Warszawie, ukończyła studia podyplomowe na Uczelni Łazarskiego z zakresu prawo ochrony środowiska oraz na SGH – Modele biznesu ESG i raportowanie zrównoważonego rozwoju.
Ilona Jędrasik


Ilona Jędrasik
Jest ekspertką od polityki publicznej i komunikacji, działaczką społeczną i menadżerką. Przez lata była związana z trzecim sektorem. Pełniła m. in. następujące funkcje: prezeski fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, przewodniczącej rady Instytutu Reform, członkini Rady WWF Polska oraz członkini komitetu sterującego Koalicji Klimatycznej.
Specjalizuje się w polityce klimatycznej, energetycznej i jakości powietrza. W Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi przez lata kierowała zespołem klimatyczno-energetycznym, który prowadził strategiczne spory sądowe i administracyjne oraz przygotowywał uwagi i propozycje regulacyjne.
Jest absolwentką Wydziału Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim i studiów podyplomowych z polityki zagranicznej w Collegium Civitas i PISM. W latach 2017-2021 przygotowywała doktorat w dziedzinie nauk o polityce i administracji w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończyła m. in. kurs legislacji na Uniwersytecie Warszawskim i kurs The European Energy Transition we Florence School of Regulations. Ponadto jest autorką licznych artykułów naukowych oraz publicystycznych.
Za swoją pracę na rzecz ochrony klimatu została uznana jedną z 25 Liderek Zrównoważonego Rozwoju magazynu Forbes (2021) oraz wybrana do grona Europejskich Liderów Fundacji Obama (2022). Jest absolwentką Szkoły Liderów Politycznych.
Agata Juzyk


Agata Juzyk
Liderka i ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu i nadzorowaniu dużych projektów innowacyjnych i inwestycyjnych. Przez dekadę kierowała działami badawczo-rozwojowymi w Grupie KGHM, a w Grupie Eneris rozwinęła zakład recyklingu baterii. Nadal doradza firmom, jak projektować i wdrażać strategie badawczo-rozwojowe, kulturę innowacji i prowadzić złożone projekty.
Od kilku lat działa w Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych, rozwijając modele edukacji klimatycznej, budując systemy zarządzania wiedzą jawną i milczącą, szkoląc nauczycieli i współpracując z dyrektorami szkół.
Patrycja Kalewska


Patrycja Kalewska
Absolwentka inżynierii środowiska Politechniki Wrocławskiej, studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz MBA. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w obszarze gospodarki odpadami i ochrony środowiska, uczestniczka oraz koordynatorka szeregu projektów inwestycyjnych i budowlanych. Autorka wielu wewnątrzzakładowych regulaminów oraz procesów wspierających system i organizację pracy.
Damian Kasperczyk


Damian Kasperczyk
Od 2011 roku Prezes Zarządu i udziałowiec spółki biotechnologicznej Ekoinwentyka Sp. z o.o.. Wcześniej (1997-2011) pracownik naukowy IICh PAN. Stopień doktora uzyskał w 2019 r. na Politechnice Śląskiej. Od 2023 r. prof. v. Universidad Cooperativa de Colombia. Jest autorem koncepcji i wdrożył technologię innowacyjnego Kompaktowego Bioreaktora Trójfazowego (KBT). Doświadczenie w projektowaniu, stosowaniu i prowadzeniu procesów biooczyszczania powietrza z LZO/odorów w reaktorach KBT. Udział i zarządzanie w projektach B+R oraz działaniach sieci badawczych, m.in.:
- Innowacyjny Śląski Klaster Czystych Technologii Węglowych – CCS; CO2;
- European Technology Platform for Zero Emission Fossil Fuel Power Plant – Taskforce Technology;
- Inżynieria Procesów Ograniczania Emisji i Utylizacji Gazów Szkodliwych i Cieplarnianych;
- Projekt UNESCO-IHE, SANEPAR Odor Control.
- NCBiR: Opracowanie, upscaling i wdrożenie technologii KBT (zarządzanie: POIR 1.1.1., POIR 2.4.1.)
- Członek Grupy Roboczej ds. krajowej inteligentnej specjalizacji KIS3
Współautor kilkudziesięciu prac naukowych, w tym opublikowanych w J.Clean.Prod., J.Env.Man., Bioresou. Technol. oraz monografii wydanej przez Springer.
Tomasz Kęsicki


Tomasz Kęsicki
Dyrektor Departamentu Centralnych Ewidencji i Rozwiązań Chmurowych w Centralnym Ośrodku Informatyki wykonującym zadania na rzecz Ministra Cyfryzacji. Odpowiada za realizację m.in. programu „Modernizacja CEPiK”, którego nadrzędnym celem jest cyfryzacja procesów dotychczas realizowanych manualnie, papierowo i dzięki temu dostarczenie obywatelom, przedsiębiorcom, a także urzędnikom obsługującym Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców narzędzi, które umożliwią realizację czynności elektronicznie, ograniczając jednocześnie konieczność osobistych wizyt w urzędach.
Absolwent studiów podyplomowych na kierunku Zarządzanie Projektami Szkoły Głównej Handlowej. Manager z kilkunastoletnim doświadczeniem w budowaniu i zarządzaniu zespołami. Przez większość tego okresu związany z rynkiem prywatnym, głównie w obszarze usług telekomunikacyjnych i teleinformatycznych. Od 7 lat pracuje dla administracji publicznej, w której odpowiada za realizację projektów IT – przede wszystkim w zakresie wytwórstwa oprogramowania dla szeroko rozumianego obszaru customer service, a także organizację zespołów operacyjnych.
Grzegorz Kinelski


Grzegorz Kinelski
Manager z trzydziestoletnim doświadczeniem w sektorze energetycznym, ekspert w dziedzinie energetyki, ekonomii oraz zarządzania przedsiębiorstwem. Inżynier elektryk, doktor nauk ekonomicznych specjalizujący się w obszarze handlu energią i gazem.
Karierę zawodową w branży energetycznej rozpoczął w Górnośląskim Zakładzie Energetycznym. Pracował na kluczowych stanowiskach menedżerskich w firmach i grupach kapitałowych: Vattenfall (2000-2010), Tauron (2010-2013), Enea (2013-2016), PKP Energetyka (2017-2018) oraz Grupa Veolia (2018-2024). Posiada bogate doświadczenie w restrukturyzacji przedsiębiorstw, wdrażaniu strategii oraz zarządzaniu złożonymi projektami i organizacjami. Praktyk, łączący wieloletnie doświadczenie zawodowe z nauką. Nauczyciel akademicki, adiunkt w Katedrze Zarządzania na Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej. Autor ponad 50 publikacji naukowych w dziedzinie ekonomii oraz nauk o zarządzaniu i jakości.
Marek Klimek


Marek Klimek
Doktor nauk ekonomicznych (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2009). Kieruje obszarem sprzedaży i rozwoju w Sutco-Polska – wiodącym dostawcy technologii przetwarzania odpadów. Posiada wieloletnie doświadczenie w przygotowaniu kilkudziesięciu inwestycji w Polsce i za granicą. Promotor podejścia opartego na efektywności w procesach technologicznych i rozwoju. Konsultant oraz autor analiz, koncepcji technologicznych i planów rozwoju dla przedsiębiorstw zajmujących się przetwarzaniem odpadów komunalnych. Maratończyk. Autor strony wastetoeconomy.com.
Hanna Kończal


Hanna Kończal
Joanna Kostrzewska


Joanna Kostrzewska
Obsługuje przedsiębiorców oraz samorządy w obszarze prawa administracyjnego. Specjalizuje się zwłaszcza w prawie ochrony środowiska oraz prawie odpadowym.
Reprezentuje przedsiębiorców w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami administracyjnymi w sprawach dotyczących uzyskiwania zgód, zezwoleń lub pozwoleń związanych z gospodarowaniem odpadami, a także w sprawach środowiskowych i karnoadministracyjnych.
Doradza i rozwiązuje bieżące problemy przedsiębiorstw i samorządów dotyczące zagadnień prawa ochrony środowiska i gospodarowania odpadami. Wspiera i reprezentuje Klientów w toku kontroli prowadzonych przez organy ochrony środowiska.
Anna Kozera-Szałkowska


Anna Kozera-Szałkowska
Niemal od momentu powstania organizacji aktywnie uczestniczyła w tworzeniu polskiego oddziału, realizacji kluczowych projektów na terenie Polski oraz w działaniach na poziomie europejskim poprzez ścisłą współpracę z siedzibą główną w Brukseli i europejskimi biurami regionalnymi.
Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu kampanii wizerunkowych, edukacyjnych oraz promocyjnych związanych z tworzywami sztucznymi i przemysłem tworzyw sztucznych. Zdobyła doświadczenie zawodowe m.in. jako dziennikarka i redaktorka w prasie branżowej, a także menadżerka ds. techniczno-legislacyjnych w stowarzyszeniu branżowym branży FMCG. Z wykształcenia jest chemiczką, posiada stopień doktora nauk technicznych (technologia polimerów), który zdobyła na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej. Ukończyła także Podyplomowe Studia Komunikacji Społecznej i Mediów organizowane przez Fundację Upowszechniania Nauki i Instytut Badań Literackich PAN.
Wiesław Krzewina


Wiesław Krzewina
Absolwent Wydziału Leśnego Akademii Rolniczej w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu ochrony przyrody, prawa i zarządzania. Pełnił funkcje zastępcy dyrektora generalnego Lasów Państwowych, dyrektora Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Centrum Informacyjnego LP, dyrektora Leśnego Zakładu Doświadczalnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu. Obecnie jest nadleśniczym Nadleśnictwa Syców. Od lutego 2025 roku został powołany na stanowisko Nadleśniczego Nadleśnictwa Syców.
Bartosz Kubicki


Bartosz Kubicki
Swoją działalność rozpoczął ponad 20 lat temu. Obecnie zatrudnia ponad 250 pracowników, współpracuje z setkami kontrahentów na całym świecie i prowadzi firmę, która zajmuje 5. miejsce w międzynarodowym rankingu firm recyklingowych opublikowanym przez prestiżowy miesięcznik Recycling International. Jest również inicjatorem i obecnym Prezesem Klastra Gospodarki Odpadami i Recyklingu oraz udziałowcem Centrum Kooperacji Recyklingu.
Dzięki ciągłym inwestycjom i rozwojowi Bartosz Kubicki stworzył innowacyjne linie produkcyjne o wydajności przetwarzania ponad 1000 urządzeń chłodniczych dziennie. Obecnie pracuje nad autorskim projektem recyklingu turbin wiatrowych i paneli fotowoltaicznych.
Bartosz Kubicki nie zamierza poprzestawać na dotychczasowych sukcesach i konsekwentnie stawia na intensywny rozwój firmy. Wiedza i doświadczenie w dziedzinie gospodarki odpadami zaowocowały stworzeniem własnego, niezależnego zespołu projektowego, który nieustannie pracuje nad udoskonalaniem procesów recyklingu poprzez opracowywanie technologii dostosowanych do rodzaju przetwarzanych surowców.
Andrzej Kubik


Andrzej Kubik
Z wykształcenia - magister inżynier przetwórstwa tworzyw sztucznych - w 1986 roku ukończone z
wyróżnieniem studia na Technische Universität Chemnitz (Niemcy) na wydziale „Plast- und Elast-Technik“. W
roku 1990 ukończone studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Handel
Zagraniczny. Od 1987 roku tłumacz przysięgły języka niemieckiego. Z zawodu – recykler - zarządzanie firmami recyklingowymi ze 100% udziałem kapitału niemieckiego (jednoosobowy zarząd i prokura generalna od 2011r.). Z przekonania – ekolog – publikacje w czasopismach branżowych „PLAST NEWS”, „Energia i Recykling”, „PLASTIME”, „Chemia i Biznes” - uczestnictwo w pracach Grupy ROP w ramach Konfederacji Lewiatan („Biuletyn Zielonej Transformacji”) oraz działaniach Koalicji na Rzecz Recyklingu Tworzyw Sztucznych. Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon, Członek Zarządu Rady Klastra Gospodarki Cyrkularnej i Recyklingu – Krajowego Klastra Kluczowego (aktywność w ramach trzech grup roboczych: Oponiarskiej, Tworzyw Sztucznych i Edukacji Ekologicznej) oraz Członek Rady Ekspertów Polskiego Związku Przetwórców Tworzyw Sztucznych.
Marek Lelątko


Marek Lelątko
Ekonomista z wieloletnim doświadczeniem w zakresie strategii, finansów i controllingu. Praktyk zarządzania dużymi i zróżnicowanymi zespołami oraz złożonymi strukturami organizacyjnymi; ekspert w zakresie księgowości, finansów i controllingu, opracowywania i wdrażania strategii, budowania systemów informacji zarządczej, restrukturyzacji, reorganizacji, automatyzacji procesów i zarządzania projektami.
Doświadczenie zdobywał pracując dla międzynarodowego koncernu Vattenfall, podczas współpracy z funduszem inwestycyjnym CVC Capital Partners (inwestycja w PKP Energetyka), a także pełniąc kluczowe stanowiska w polskich grupach energetycznych.
Od 1998 r. przez ponad 10 lat związany z Vattenfall Distribution Poland, w której m.in. zarządzał controllingiem. W latach 2009-2014 pracował w Tauron Dystrybucja – jako dyrektor Departamentu Controllingu, a także p.o. dyrektor Departamentu Finansów i Rachunkowości. Od 2014 do 2016 r. Członek Zarządu ds. Finansowych w Enei Operator, gdzie zarządzał m.in. obszarem finansowym, ubezpieczeń, zarządzania ryzykiem, IT i logistyki. W latach 2016-2024 pracował w PKP Energetyka (aktualnie PGE Energetyka Kolejowa), gdzie przez ponad 6 lat był dyrektorem Departamentu Controllingu, odpowiadał za obszar sprzedaży energii i wdrażanie strategii Zielonej Kolei.
Absolwent finansów i bankowości na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach (specjalność: rachunkowość) oraz programu Executive MBA na Stockholm University School of Business i na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Ukończył studia podyplomowe w zakresie zarządzania finansami przedsiębiorstw na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach oraz szkolenie CGMA Finance Leadership Program (w ramach certyfikacji CIMA).
Joanna Leoniewska-Gogola


Joanna Leoniewska-Gogola
W zespole Sustainability & Economics zajmuje się doradztwem dla sektora publicznego oraz prywatnego w obszarze circular economy oraz w kierunku znalezienia linku pomiędzy efektywnym ekonomicznie a ekologicznie gospodarowaniu odpadami.
Doradza przedsiębiorstwom w dostosowaniu się do polityk krajowych oraz UE, badając wpływ ich działalności na środowisko. Specjalizuje się w tworzeniu zrównoważonych, cyrkularnych modeli biznesowych i strategii transformacji w kierunku GOZ również w kontekście Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta. Pomaga firmom w dostosowaniu systemów informatycznych do wspierania zarządzania oraz monitorowania wdrożonych działań.
Współpracuje w ramach łańcucha wartości w organizacjach takich jak Konfederacja Lewiatan oraz Krajowa Izba Gospodarcza.
Tomasz Maćkowiak


Tomasz Maćkowiak
Absolwent Wydziału Leśnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego (SLU). Ukończył także studia podyplomowe z zakresu ochrony środowiska oraz MBA – Menadżer Gospodarstwa Leśnego. Karierę zawodową rozpoczął w Nadleśnictwie Łopuchówko, następnie pracował jako specjalista ds. edukacji leśnej w RDLP w Poznaniu oraz specjalista ds. hodowli lasu i łowiectwa w Nadleśnictwie Karczma Borowa. Od 2020 roku kieruje Wydziałem Promocji i Mediów RDLP w Poznaniu.
Robert Makieła


Robert Makieła
Doświadczony przedsiębiorca i ekspert w branży recyklingu oraz gospodarki odpadami. Jako Prezes Zarządu Grupy Kapitałowej Wastes Service oraz jej założyciel, od lat skutecznie rozwija działalność w sektorze odzysku i recyklingu surowców kluczowych dla gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem elektromobilności (EV) oraz elektroodpadów (E-scrap).
Aktywnie uczestniczy w pracach podkomisji sejmowych, współtworząc projekty rozporządzeń i ustaw związanych z branżą recyklingu. Jest cenionym prelegentem na konferencjach i debatach branżowych, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Obecnie Robert Makieła finalizuje budowę najnowocześniejszego zakładu przetwarzania baterii litowo-jonowych pod Wrocławiem, umacniając tym samym pozycję Grupy Wastes Service jako lidera w dziedzinie nowoczesnego recyklingu.
Krystyna Malińska


Krystyna Malińska
Dr hab. inż. Krystyna Malińska, prof. PCz jest naukowczynią i wykładowczynią akademicką związaną z Wydziałem infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej (od 2002 roku).Jest absolwentką Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie (Technologia żywności) oraz Uniwersytetu Śląskiego (Business English).
Interesuje się tematyką dotyczącą inżynierii i ochrony środowiska oraz rolnictwa zrównoważonego. Zajmuje się analizą wpływu działalności rolniczej na środowisko naturalne oraz opracowaniem rozwiązań dla ograniczania negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko naturalne.
Prowadzi badania związane z opracowaniem produktów nawozowych z odpadów organicznych, optymalizacją procesu kompostowania czy zastosowaniem biowęgla w ochronie środowiska. Wraz z zespołem prowadzi prace nad nowymi produktami z tworzyw biodegradowalnych i kompostowalnych wykorzystywanych w uprawach roślin (takich jak folie do ściółkowania czy akcesoria do uprawy roślin) oraz skutecznymi sposobami ich zagospodarowania po zużyciu (end-of-life management).
Kieruje zespołami badawczymi i realizuje międzynarodowe projekty badawcze finansowane z programów Komisji Europejskiej (AGRI-BIOCIRCULAR-HUB, Organic_Plus, Nutri2Cycle). Jest współautorką publikacji naukowych i popularyzujących naukę. Jest ekspertką w programie Climate Leadership działającym przy UNEP/GRID Warszawa (agenda ONZ).
Adam Małyszko


Adam Małyszko
Przedsiębiorca, doceniany w kraju i za granicą ekspert w dziedzinie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz szeroko rozumianej gospodarki odpadami. Współzałożyciel i od 19 lat Prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS. Aktywny Członek Izby Przemysłowo Handlowej Gospodarki Złomem. Członek Gr 7 „Gospodarka o obiegu zamkniętym – woda, surowce kopalniane, odpady” Krajowej Inteligentnej Specjalizacji działającej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Inicjator wielu praktycznych i legislacyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu pojazdów oraz innych grup odpadów. Autor licznych artykułów branżowych publikowanych w kraju i za granicą. Twórca systemu zarządzania stacją demontażu „ARES” – Ambit Recykling System. Członek kilku Zespołów Roboczych działających przy Rzeczniku MŚP.
W 2024 r. wyróżniony Odznaką honorową za zasługi dla rozwoju gospodarki Rzeczpospolitej Polskiej.
Piotr Mazurek


Piotr Mazurek
Ekspert ds. Gospodarki Obiegu Zamkniętego, z wieloletnim doświadczeniem w obszarze public relations i public affairs, specjalizujący się w regulacjach dotyczących gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
Od lat zaangażowany w rozwój i wdrażanie rozwiązań legislacyjnych w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), systemów kaucyjnych (DRS), a także implementacji kluczowych aktów prawnych UE, takich jak dyrektywa odpadowa, dyrektywa SUP, rozporządzenie PPWR czy ESPR. Karierę zawodową budował w organizacjach odzysku i związkach branżowych, gdzie odpowiadał za monitoring legislacyjny, koordynację stanowisk branżowych oraz dialog z decydentami.
W Konfederacji Lewiatan odpowiada za zagadnienia związane z Gospodarką Obiegu Zamkniętego. Koordynuje prace Rady GOZ oraz Grupy Roboczej ds. ROP, reprezentując interesy przedsiębiorców z różnych sektorów w procesie legislacyjnym na poziomie krajowym i unijnym.
Jakub Milczarek


Jakub Milczarek
Ekspert w zakresie ochrony środowiska z ponad 20-letnim doświadczeniem w administracji publicznej i wdrażaniu polityk przyrodniczych. Specjalizuje się w funkcjonowaniu europejskiej sieci Natura 2000 oraz w realizacji międzynarodowych konwencji środowiskowych, takich jak Konwencja Ramsarska i Europejska Konwencja Krajobrazowa.
Obecnie pełni funkcję Dyrektora Działu Ochrony Przyrody w WWF Polska, gdzie odpowiada za kształtowanie i realizację strategii środowiskowej Fundacji, kierowanie zespołem oraz nadzór nad projektami w obszarze ochrony gatunków, siedlisk, klimatu i zrównoważonego rozwoju. Jako członek zespołu zarządzającego aktywnie współtworzy kierunki rozwoju organizacji, wspiera działania rzecznicze, komunikacyjne i fundraisingowe, a także rozwija współpracę z instytucjami publicznymi oraz środowiskami eksperckimi i lokalnymi.
Ukończył geografię na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia podyplomowe z zarządzania projektami w Szkole Głównej Handlowej. Łączy wiedzę merytoryczną z umiejętnościami menedżerskimi, z powodzeniem realizując złożone inicjatywy środowiskowe w kraju i na arenie międzynarodowej. Reprezentował Polskę w pracach Komisji Europejskiej związanych z wdrażaniem dyrektyw przyrodniczych.
Dzięki wieloletniej pracy na styku administracji, nauki i sektora pozarządowego potrafi skutecznie budować porozumienie między decydentami, organizacjami społecznymi i lokalnymi środowiskami. Ceni partnerski styl współpracy, zaufanie w zespole oraz sens i skuteczność działania. Prywatnie pasjonat biegów, wspinaczki górskiej i fotografii przyrodniczej.
Agnieszka Misiejuk


Agnieszka Misiejuk
Radca prawny, prowadzi praktykę w ramach indywidualnej Kancelarii Radcy Prawnego zorientowaną na kompleksową obsługę przedsiębiorców w sprawach administracyjnych, gospodarczych, cywilnych oraz prawa pracy. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa ochrony środowiska i gospodarki odpadami, w tym pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Posiada wieloletnie doświadczenie związane z reprezentacją przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, m.in. w ramach procedur kontrolnych oraz doświadczenie procesowe (reprezentacja Klientów przed sądami cywilnymi wszystkich instancji i sądami administracyjnymi). Współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie doradztwa prawnego oraz organizacji szkoleń.
Ze Stowarzyszeniem Forum Recyklingu Samochodów FORS jest związana od kilkunastu lat, a od 2011 roku pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu.
Łukasz Musieliński


Łukasz Musieliński
Z wykształcenia politolog ze specjalnością administracja samorządowa.
Uczestnik studiów podyplomowych na:
- Politechnice Poznańskiej z zakresu „Eksploatacji Maszyn i BHP” oraz „Uzdatniania wody, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych”.
- Wrocławskiej Akademii Biznesu z zakresu „Zarządzania kontraktami na inwestycje, realizacji inwestycji w oparciu o FIDIC”.
- Collegium Da Vinci w Poznaniu z zakresu „Pozyskiwania i rozliczania funduszy UE”.
Członek ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Energii z Odpadów z siedzibą
w Białymstoku. Od 2010 roku nieprzerwalnie związany z Urzędem Miasta Poznania. Od samego początku pracy zawodowej w poznańskim magistracie związany z Jednostką Realizującą Projekt „System gospodarki odpadami dla Miasta Poznania” i procesem związanym z budową Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych
w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego.
Od 2019 do 2021 roku Kierownik Oddziału Zarządzania Zagospodarowaniem Odpadów.
Od 2021 roku zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej ds. infrastruktury technicznej. Od tego momentu zajmujący się m.in.:
- zakresem spraw związanych z grupowym zakupem energii elektrycznej i paliw gazowych dla obszaru miasta Poznania oraz Gmin objętych porozumieniem zakupowym;
- koordynacją opracowania planu zaopatrzenia miasta w energię elektryczną i paliwa gazowe;
- koordynacją gospodarki ściekowej na terenie miasta Poznania;
- współpracą merytoryczną ze Spółkami AQUANET S.A., Zakład Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu, VEOLIA Energia Poznań S.A.
W ostatnim czasie zaangażowany po stronie miejskiej w badanie potencjału wykorzystania ciepła geotermalnego dla potrzeb zasilania miejskiej sieci ciepłowniczej zgodnie z postulatami dekarbonizacji lokalnych źródeł ciepła.
Od maja 2025 roku pełniący obowiązki Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Anna Niemczyk


Anna Niemczyk
Posiada 10 lat doświadczenia w prowadzeniu badań nad nowymi materiałami i rozwiązaniami dla technologii wodorowych. Kierownik projektów i wykonawca prac w kilkunastu projektach finansowanych przez NCN, NCBR, MNiSW/MEiN, NFOŚiGW, Komisję Europejską oraz w projektach komercyjnych dotyczących technologii stałotlenkowych elektrolizerów/ogniw paliwowych i układów na ich bazie. Stopień doktora uzyskała w sierpniu 2020 roku w dyscyplinie Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka na Akademii Górniczo-Hutniczej im. S. Staszica w Krakowie. Ponadto, odbyła staże naukowo-badawcze w zagranicznych ośrodkach naukowych takich jak Max Planck Institute, Fraunhofer IKTS, IREC, University of Maryland oraz USTB w Pekinie.
Maria Ogrodowska


Maria Ogrodowska
Absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej, specjalność Technologia Chemiczna i Kataliza. Posiada doświadczenie z obszaru analiz rynku i rozwoju biznesu w Polsce. Specjalistka z zakresu trendów i działań w obszarze zrównoważonego rozwoju i innowacji w przemyśle chemicznym. Przez ostatnie lata współpracowała również z uczelniami w Polsce, organizując wykłady o tematyce biznesowej, sustainability, obecnych wyzwań branży chemicznej i regulacji, a także przygotowując konkursy na innowacyjne projekty wpisujące się w Cele Zrównoważonego Rozwoju.
Justyna Orłowska


Justyna Orłowska
Doktor socjologii ze specjalizacją z antropologii zmian klimatu uzyskaną w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk. Członkini Zespołu Doradczego ds. Kryzysu Klimatycznego przy Prezesie PAN.
W latach 2018–2020 pracowała w Biurze Prezydencji COP24 jako ekspertka ds. solidarnej transformacji i adaptacji w ramach procesu negocjacji klimatycznych UNFCCC. W tym samym czasie, konsultantka ds. migracji klimatycznych dla UN Norwegian Refugee Center. Wieloletnia badaczka zmian klimatu na Malediwach, w tym koordynatorka projektów m. in. na zlecenie UNICEF i UNEP Grid-Arendal. Realizowała projekty z czołowymi uczelniami, w tym Uniwersytetem Rutgersa czy Georgetown w Stanach Zjednoczonych. Prowadziła kursy ze zrównoważonego rozwoju na Collegium Civitas, a także gościnne wykłady na Uniwersytecie w Edynburgu, czy Narodowym Uniwersytecie Malediwów. W latach 2020-2022 p.o. Kierownika Zakładu Społeczno-Ekonomicznych Skutków Zmian Klimatu w Krajowym Ośrodku Zmian Klimatu. W PZS zajmuje się ETS.
Sławomir Pacek


Sławomir Pacek
Od 2005 roku związany z branżą recyklingu tworzyw sztucznych. Zaangażowany w strukturach Stowarzyszenia "Polski Recykling" od początku jego istnienia - od 2015 roku w roli Wiceprezesa Zarządu, a od 2023 roku jako Prezes Zarządu. Z wykształcenia ekonomista, na co dzień ekspert w zarządzaniu firmami zajmującymi się recyklingiem tworzyw sztucznych, a także członek zespołu doradczego przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Aktywny uczestnik spotkań i konferencji promujących Gospodarkę Obiegu Zamkniętego, ochronę środowiska czy recykling.
Jacek Pietrzyk


Jacek Pietrzyk
Dr inż. Jacek Pietrzyk jest głównym specjalistą ds. gospodarki cyrkularnej w Deloitte Advisory sp. z o.o. sp. k. Współautor licznych analiz i prognoz z zakresu gospodarki odpadami. Od 16 lat organizator ponad 60 kampanii edukacji ekologicznej.
Przemysław Postawa


Przemysław Postawa
Dr hab. inż. Przemysław Postawa, prof. PCz jest pracownikiem naukowym i dydaktycznym Politechniki Częstochowskiej, naukowo związany z tworzywami sztucznymi i technologiami ich przetwórstwa. W latach 2016-2019 był kierownikiem Katedry Przetwórstwa Polimerów i pełnomocnikiem dziekana ds. współpracy z biznesem, 2019-2024 był kierownikiem Katedry Technologii i Automatyzacji. W 2012 roku brał udział w projekcie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego TOP500 Innovation and Commercialization oraz spędził 3 miesiące na programie stażowym na Uniwersytecie Stanford w Kalifornii w USA.
Jest autorem wielu publikacji naukowych krajowych i zagranicznych z zakresu przetwórstwa tworzyw sztucznych, recyklingu i badań materiałów polimerowych i ich kompozytów. Jest również autorem 7 patentów, licznych opinii naukowych, realizował wiele projektów i badań na zlecenie przemysłu.
Uczestniczył w wielu konferencjach i seminariach branżowych prezentując wyniki badań naukowych oraz propagując nowoczesne technologie i wiedzę ekspercką z zakresu przetwórstwa polimerów. Ekspert programu Climate Leadership działającym przy UNEP/GRID Warszawa (agenda ONZ). Był członkiem Rady Naukowej Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie w dwóch kadencjach.
Szymon Prymas


Szymon Prymas
Doświadczony pracownik administracji samorządowej. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Specjalista w dziedzinie gospodarki nieruchomościami i zarządzania terenami zieleni. Posiada doświadczenie w zakresie procesów inwestycyjnych od regulacji prawnych i przygotowaniu dokumentacji po realizacje inwestycji.
Obecnie jako Dyrektor Wydziału Klimatu i Środowiska odpowiedzialny zarówno za sferę orzecznictwa w obszarze ochrony środowiska jak i koordynację wdrażania zadań przyrodniczych i adaptacyjnych w Poznaniu.
Orędownik wprowadzania przyrody do miasta i entuzjasta rozwiązań błękitno-zielonej infrastruktury.
Prywatnie pasjonat gór i wypraw rowerowych oraz… własnych dzieci.
Mariusz Rajca


Mariusz Rajca
Od ponad 20 lat związany zawodowo z branżą gospodarowania odpadami i recyklingu, która odpowiada za działalność Grupy w Polsce, Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie oraz Estonii, a od roku 2024 jest również odpowiedzialny za rynki Europy Północno-Wschodniej.
Marcin Rogiński


Marcin Rogiński
Ekspert w zakresie innowacyjnych technologii gospodarki odpadami i recyklingu, z pasją do tworzenia rozwiązań, które łączą efektywność z ekologią. Odpowiada za sprzedaż krajową i międzynarodową, wdrażanie nowoczesnych systemów segregacji odpadów oraz budowanie strategicznych partnerstw biznesowych. Pasjonat zrównoważonych i cyfrowych rozwiązań, które realnie zmieniają podejście miast i firm do środowiska.
Anna Sapota


Anna Sapota
Odpowiedzialna za kształtowanie stanowiska Grupy wobec zmian legislacji w zakresie szeroko rozumianej ochrony środowiska i gospodarowania odpadami oraz utrzymaniem relacji z organami administracji publicznej i interesariuszami rynku.
Tomasz Szczudło


Tomasz Szczudło
Doradca z wieloletnim stażem w zakresie szeroko rozumianej ochrony środowiska, wspierający przedsiębiorców w realizacji obowiązków prawnych, wdrażania systemów zarządzania, raportowania ESG, kalkulacji GHG, audytów trzeciej strony, due diligence oraz podczas kontroli organów ochrony środowiska. Autor dokumentacji oraz biorący udział w postępowaniach administracyjnych w zakresie wydania zezwoleń i decyzji w obszarze ochrony środowiska. Współwłaściciel firmy doradczej EKOASSIST S.C., audytor systemów ISO, systemów zrównoważonego rozwoju ISCC, KZR, EMAS w jednostce certyfikacyjnej Bureau Veritas Polska Sp. z o.o. oraz ISOCERT Sp. z o.o. Od momentu wprowadzenia obowiązku prawnego, przeprowadza audyty podmiotów wystawiających dokumenty DPR/EDPR w gospodarce odpadami opakowaniowymi, przetwarzających ZSEiE oraz organizacji odzysku ZSEiE
Anna Siwek


Anna Siwek
Z wykształcenia specjalista w prawie międzynarodowym, w szczególności w ochronie środowiska. Od 20 lat zajmuję się oceną wniosków o dofinansowanie składanych w naborach o środki unijne oraz prowadzeniem i rozliczaniem projektów dofinansowanych ze środków unijnych. Pasjonatka adaptacji do zmian klimatu oraz łączenia zielono- niebieskich inwestycji z ochroną zabytków.
Ewelina Siwiec


Ewelina Siwiec
Doktor nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka. Od ponad dziesięciu lat związana z Instytutem Ochrony Środowiska – Państwowym Instytutem Badawczym, obecnie doświadczenie zawodowe zdobywa w ramach Zakładu Adaptacji od Zmian Klimatu. Kierowniczka projektu Klimada 3.0. W pracy skupia się na zagadnieniach związanych ze skutkami finansowymi ekstremalnych zjawisk pogodowych, kosztami adaptacji do zmian klimatu, ekonomicznymi aspektami ochrony środowiska.
Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych oraz Międzywydziałowego Studium Ochrony Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.
Paweł Sosnowski


Paweł Sosnowski
Ekspert w zakresie gospodarki odpadami. Wieloletni pracownik Ministerstwa Środowiska a następnie Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Uczestniczył w pracach przy opracowywaniu obowiązujących przepisów z zakresu gospodarki odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi. Obecnie Pełnomocnik Zarządu ds. Regulacji Środowiskowych w Interzero Polska. Autor licznych opracowań poświęconych zagadnieniom gospodarowania odpadami.
Ewa Starzyk


Ewa Starzyk
Dr inż. Ewa Starzyk od 2024 r. dyrektor ds. regulacji i zrównoważonego rozwoju, a wcześniej przez 19 lat dyrektor ds. naukowych i legislacyjnych Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Odpowiada za koordynację działań organizacji w zakresie techniczno-regulacyjnym: przygotowywanie stanowisk, monitorowanie branżowych prac legislacyjnych na poziomie krajowym i międzynarodowym, udział związku w konsultacjach społecznych w Polsce i Europie, prace grup roboczych wewnątrz organizacji, przygotowywanie materiałów edukacyjnych dla przedsiębiorców z branży kosmetycznej, doradztwo naukowo-techniczne i legislacyjne dla firm członkowskich i współpracę w zakresie merytorycznym z prasą branżową i instytucjami szkoleniowymi. Od 2018 r. jest także liderką agendy środowiskowej – najpierw Strategii Plastikowej, obecnie Zielonego Ładu i zrównoważonego rozwoju.
Uczestniczka Grup Roboczych w Cosmetics Europe. Autorka licznych publikacji w prasie branżowej i naukowej, wystąpień na konferencjach technicznych i naukowych oraz współautorka kilku publikacji książkowych.
Absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej, Podyplomowego Studium Chemii Kosmetycznej, licznych kursów toksykologicznych oraz związanych ze zrównoważonym rozwojem, w tym Specialist in the circular economy of plastic packaging (Pack Alliance) oraz studiów podyplomowych „Manager ESG. Zrównoważony Rozwój w Biznesie” na Uniwersytecie Civitas (w trakcie). Doktorat obroniła na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej w specjalności Biotechnologia.
Przemysław Starzyński


Przemysław Starzyński
Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Poznańskiej oraz Wydziału Zarządzania i Inżynierii Przemysłowej Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania. Stopień doktora nauk ekonomicznych w dyscyplinie ekonomia i finanse uzyskał na Uniwersytecie Szczecińskim.
Od ponad dwóch dekad związany jest z sektorem dystrybucji energii elektrycznej, gdzie z powodzeniem łączy kompetencje techniczne i menedżerskie. W Enea Operator pełni funkcję Kierownika Biura Inicjatyw Innowacyjnych, odpowiadając za tworzenie i realizację polityki innowacyjnej, zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi, pozyskiwanie funduszy zewnętrznych oraz rozwój i ochronę własności intelektualnej.
Specjalizuje się w zarządzaniu innowacjami, wdrażaniu nowoczesnych technologii oraz integracji nauki z przemysłem energetycznym. Współpracuje z uczelniami technicznymi, instytutami badawczymi i partnerami technologicznymi, wspierając proces transferu wiedzy oraz wdrażania rozwiązań zwiększających efektywność, bezpieczeństwo i cyfryzację sektora energetycznego.
Za wkład w rozwój innowacyjnych technologii szkoleniowych oraz cyfrowych rozwiązań dla energetyki został uhonorowany Nagrodą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2025), a projekty realizowane pod jego nadzorem były wielokrotnie wyróżniane w konkursach krajowych i międzynarodowych za nowatorskie podejście do transformacji energetycznej.
Jego działalność koncentruje się na budowie innowacyjnej i zintegrowanej energetyki przyszłości, opartej na technologiach VR/AR, sztucznej inteligencji, elektromobilności oraz zaawansowanych systemach analizy danych.
Veranika Stopczyk


Veranika Stopczyk
Dr inż. w dziedzinie nauk rolniczych w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska, specjalność chemia środowiska. Od ponad 10 lat pracuje w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, obecnie w Departamencie Strategii i Odporności Klimatycznej zajmuje się legislacją, analizą danych oraz współpracą z samorządami i jednostkami naukowymi w zakresie adaptacji do zmian klimatu.
Absolwentka Wydziału Kształtowania Środowiska i Rolnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz studiów podyplomowych Akademia Oceny Skutków Regulacji na Uniwersytecie Warszawskim.
Katarzyna Stróżyk


Katarzyna Stróżyk
Ekspertka ds. gospodarki odpadami z ponad 15-letnim doświadczeniem w sektorze publicznym i prywatnym. Specjalizuje się w zarządzaniu systemami odpadowymi na poziomie operacyjnym i strategicznym. Pełniła kluczowe funkcje w instytucjach samorządowych i spółkach komercyjnych, odpowiadając za optymalizację procesów, nadzór nad kontraktami, przetargi oraz rozwój infrastruktury.
Posiada wykształcenie prawnicze i inżynierskie w zakresie ochrony środowiska oraz ukończone studia podyplomowe z zarządzania gospodarką odpadami, jakością i BHP. Łączy wiedzę techniczną z kompetencjami menedżerskimi, skutecznie wdrażając innowacyjne rozwiązania. Autorka licznych ekspertyz, raportów i publikacji branżowych. Edukatorka i szkoleniowiec, współautorka przewodnika „Utrzymanie czystości i porządku w gminach” stanowiącej praktyczne kompendium wiedzy dla jednostek samorządu terytorialnego.
W latach 2013–2020 pełniła kluczową rolę w największym w Polsce związku międzygminnym zajmującym się gospodarką odpadami komunalnymi na terenie aglomeracji poznańskiej. Kierowała działem odpowiedzialnym za projektowanie i wdrażanie zasad funkcjonowania systemu dla 720 tysięcy mieszkańców.
Od ponad dwóch lat Dyrektor Operacyjny w Spółce EKO-TOM Turguła, gdzie zarządza kontraktami w sektorze publicznym i prywatnym.
Tomasz Suligowski


Tomasz Suligowski
Manager z wieloletnim doświadczeniem, ekspert w obszarze logistyki i ochrony środowiska. Przez 20 lat był związany z Lidl Polska. W pracy skutecznie łączy praktyczne podejście do optymalizacji procesów z pasją do zrównoważonego rozwoju, szczególnie w obszarze efektywnego zarządzania odpadami i surowcami, kładąc nacisk na recykling oraz gospodarkę o obiegu zamkniętym. Obecnie jako prezes spółki OK Operator Kaucyjny, wykorzystuje zdobyte doświadczenie w Grupie Schwarz, współtworząc i rozwijając system kaucyjny.
Przemysław Surdyk


Przemysław Surdyk
Absolwent Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończył studia podyplomowe z zarządzania projektami finansowymi z wykorzystaniem funduszy europejskich w Stowarzyszeniu Inicjatyw Menedżerskich - Instytut Biznesu w Kaliszu. Jest również absolwentem Podyplomowych Studiów Menedżerskich w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. Ponadto ukończył studia podyplomowe Executive Master of Business Administration w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu.
Przez niemal trzy dekady był pracownikiem samorządowym. W latach 2019-2022 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania. Wcześniej był Dyrektorem Pionu Zarządu w Zarządzie Komunalnych Zasobów Lokalowych w Poznaniu, a także Zastępcą Dyrektora Biura Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”.
Aktualnie pełni funkcję Dyrektora Wydziału Realizacji Programów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.
Jakub Szałatkiewicz


Jakub Szałatkiewicz
Brał udział i kierował ponad 24 projektami badawczymi. Autor ponad 26 artykułów naukowych i wielu rozwiązań technicznych i technologicznych. Brał udział w zespołach eksperckich i grupach roboczych. Interesuje się gospodarką ZSEE w szczególności rozwiązaniami automatyzacji i robotyzacji procesów przetwarzania i odzysku materiałów w szczególności z komputerowych dysków twardych jak i innych odpadów wymagających demontażu. Projektuje i wdraża rozwiązania zrobotyzowane w zakresie sortowania z użyciem systemów wizyjnych wspartych sztuczną inteligencją, jak i sterowania maszynami i urządzeniami.
Koncentruje się na efektywności i skuteczności odzysku metali krytycznych i unikania ich utraty w procesach przetwarzania ZSEE.
Maciej Szymajda


Maciej Szymajda
Przedsiębiorca, od 27 lat zajmujący się sprzedażą samochodów osobowych, głównie importem z rynku niemieckiego.
Od 9 lat prowadzi portal dla handlujących samochodami używanymi PolskiAutoHandel.pl
Zaangażowany w działania legislacyjne, współpracujący czynnie z prawnikami rynku motoryzacyjnego. Organizator szkoleń branżowych.
Marek Szymankiewicz


Marek Szymankiewicz
Od 1993 roku związany z poznańską energetyką. Karierę zawodową rozpoczął jako inżynier ds. Programowania Pracy Sieci. Następnie piastował funkcje kierownicze i zarządcze. W latach 2001-2002 był członkiem zarządu ds. handlowych Energetyki Poznańskiej S.A., a w okresie 2003-2006 prezesem zarządu EnergoPartner Sp. z o.o. - jednej z pierwszych spółek zajmujących się hurtowym obrotem energią elektryczną.
Przez 5 lat zarządzał departamentem handlu w Enea S.A., następnie departamentem planowania i rozwoju w Enei Operator. W 2013 roku został powołany na stanowisko Wiceprezesa Zarządu ds. Infrastruktury Sieciowej. Pełnił tę funkcję do grudnia 2021 roku. W 2022 roku przyjął stanowisko Dyrektora ds. Operacyjnych w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych.
Jest magistrem inżynierem Wydziału Elektrycznego Politechniki Poznańskiej, specjalność: elektrotechnika. Dodatkowo ukończył Studium Menadżerskie w Wielkopolskiej Szkole Biznesu oraz Studium: Zarządzanie Obrotem Energii Elektrycznej w Wyższej Szkole Handlu i Usług w Poznaniu.
Beata Szynkiewicz-Razik


Beata Szynkiewicz-Razik
Odpowiedzialna za nadzór nad zakupami surowca, koordynację procesów zaopatrzenia, sprzedaż rPET oraz współpracę z kluczowymi klientami z sektora opakowań spożywczych. Z pasją rozwija projekty wspierające transformację rynku w stronę bardziej zrównoważonych i odpowiedzialnych rozwiązań opakowaniowych w Polsce i Europie
Jerzy Ślusarczyk


Jerzy Ślusarczyk
Prowadzenie działalności gospodarczej od roku 1996 w zakresie szeroko pojmowanej ochrony środowiska, w tym gospodarki wodno-ściekowej, badań i rekultywacji środowiska gruntowo-wodnego i likwidacji skażeń naftowych, badań i ochrony wód, poprawy bezpieczeństwa i jakości wody pitnej, rekultywacji jezior.
Autor/Współautor patentów, w tym, m.in. patentu na Technologię Minimalizacji/Modyfikacji Osadu PROTE-MOS, Technologię Przetwarzania Osadu PROTE-POS, Technologię Rekultywacji Jezior PROTE-fos, Technologię usuwania małży z rur instalacji wodnych.
Potwierdzone wieloma nagrodami i certyfikatami przyznanymi przez szereg niezależnych kapituł firmie PROTE Bioremediacja Ropopochodnych, a od 2005 roku również Spółce PROTE Technologie dla Środowiska Sp. z o.o., umiejętności wdrażania innowacyjnych idei do praktyki gospodarczej. W chwili obecnej PROTE ma w swojej ofercie 6 autorskich rozwiązań środowiskowych.
Cezary Świstak


Cezary Świstak
Absolwent Wydziału Leśnego SGGW oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania, menedżerskich i wyceny zasobów. Karierę zawodową rozpoczął w Nadleśnictwie Żednia, gdzie przeszedł ścieżkę od podleśniczego po zastępcę nadleśniczego. Następnie pełnił funkcje naczelnika planowania i zastępcy dyrektora ds. ekonomicznych w RDLP w Białymstoku, a także kierował Nadleśnictwem Bielsk. We wrześniu 2025 roku został powołany na stanowisko Zastępcy Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej.
Rafał Tenerowicz


Rafał Tenerowicz
Z branżą funduszy unijnych związany od 2009 roku. W Stratego odpowiada z koordynację prac zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców. Specjalizuje się w projektach dotyczących innowacji, nowych technologii oraz transformacji energetycznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w przygotowaniu i realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej zdobyte w trakcie pracy w administracji publicznej, po stronie Beneficjenta oraz w branży doradczej.
Simone Tirelli


Simone Tirelli
Simone Tirelli jest kierownikiem ds. projektów grupowych w dziale recyklingu firmy Faerch (Cirrec, Holandia), gdzie zajmuje się realizacją strategicznych projektów dotyczących recyklingu tacek PET w całej Europie. Łączy bogate doświadczenie w zakresie innowacji opakowaniowych z aktywnym zaangażowaniem w działalność europejskich stowarzyszeń i organów regulacyjnych, pomagając kształtować przyszłość zrównoważonych opakowań. Dzięki doświadczeniu w opracowywaniu najnowocześniejszych technologii i kilku patentom wnosi zarówno wiedzę techniczną, jak i wizję skalowalnych rozwiązań opartych na obiegu zamkniętym. Jego praca łączy przemysł, innowacje i politykę w celu rozwoju bardziej zrównoważonego ekosystemu opakowań.
Andris Trumars


Andris Trumars
Szymon Tumielewicz


Szymon Tumielewicz
Doświadczony pracownik administracji publicznej szczebla centralnego specjalizujący się w programowaniu i wdrażaniu polityki rozwoju na poziomie krajowym oraz międzynarodowej, w tym UE i ONZ.
Ukończył nauki polityczne na Uniwersytecie Warszawskim ze specjalizacją europejską oraz podyplomowe studia w zakresie public relations w Szkole Głównej Handlowej. Ukończył także Akademię Rozwoju Regionalnego UW. Uczestniczył w Programie Top Public Executive organizowanym przez IESE Business School oraz Krajową Szkołę Administracji Publicznej.
Podczas pracy w administracji, począwszy od 2003 r., jest zaangażowany w programowanie działań rozwojowych na poziomie strategicznym jak również opracowanie i wdrażanie programów i projektów w takich obszarach jak ochrona środowiska, rozwój regionalny, polityka miejska, adaptacja do zmian klimatu, ekoinnowacje. Odpowiedzialny za wdrażanie, we współpracy z partnerami na poziomie centralnym i lokalnym, przyjętych przez Radę Ministrów dokumentów strategicznych: Polityki Ekologicznej Państwa 2030 oraz Strategicznego planu adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu. Odpowiada za koordynację prac Międzyresortowego Zespołu ds. Odry i wdrażanie działań kryzysowych oraz długofalowych rozwiązań systemowych mających na celu poprawę bezpieczeństwa ekosystemu Odry i innych rzek w Polsce.
Tomasz Warężak


Tomasz Warężak
Ekspert w biotechnologii środowiska i rozwiązaniach opartych na przyrodzie (NBS). Autor największego w Polsce wdrożenia błękitno-zielonej infrastruktury opartej na wynikach badań naukowych, ponad 7 tys. obiektów w 12 województwach o łącznej powierzchni przekraczającej 30 ha, z których na co dzień korzysta kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Polski.
Autor wdrożenia koncepcji zrównoważonego rozwoju w ponad 100 gminach, obejmujących inwestycje komunalne dostosowane do wyzwań klimatycznych i poprawiających jakość życia mieszkańców. Projekty te objęły ponad 30 tysięcy uczestników szkoleń i konsultacji społecznych. W 56 gminach wdrożył wyniki badań prowadzonych wspólnie z Katedrą Ekonomiki JST SGH, dotyczących opłacalności inwestycji komunalnych.
Autor i współautor projektów badawczych oraz wdrożeniowych w zakresie adaptacji do zmian klimatu, gospodarowania zasobami wodnymi i gospodarki o obiegu zamkniętym. Stworzył kilkaset interdyscyplinarnych koncepcji, strategii i analiz dla jednostek samorządu terytorialnego, kilkadziesiąt publikacji naukowych oraz kilkanaście zgłoszeń ochrony własności intelektualnej w dziedzinie technologii środowiskowych. Uczestniczył w ponad 50 konferencjach i seminariach w kilkudziesięciu krajach, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem na arenie międzynarodowej.
Aktywnie rozwija współpracę międzynarodową, m.in. w Kolumbii, gdzie realizuje projekt dla społeczności Wayuu w ramach Global Gateway, łącząc inżynierię środowiska z profilaktyką zdrowia i medycyną stylu życia. Wielokrotnie nagradzany przez polskie ministerstwa, instytucje naukowe i samorządowe oraz organizacje branżowe za innowacyjne wdrożenia, promocję polskich technologii środowiskowych i wkład w rozwój gospodarki opartej na wiedzy.
Robert Wawrzonek


Robert Wawrzonek
Doktor nauk technicznych, inżynier, absolwent Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej, od 25 lat związany z branżą ochrony środowiska w szczególności z sektorem gospodarowania odpadami. Autor licznych ekspertyz, opracowań, raportów i publikacji branżowych poświęconych rynkowi odpadów, prelegent i uczestnik szeregu konferencji branżowych, ekspert w dziedzinie gospodarki odpadami ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Posiada szeroką teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu gospodarowania odpadami w postaci ZSEE oraz zużytych baterii i akumulatorów, zdobytą w czasie pracy na stanowiskach menadżerskich w organizacjach i spółkach związanych z branżą gospodarki odpadami. Od 10 lat związany zawodowo ze spółkami z Grupy REMONDIS, Prezes Zarządu Organizacji Odzysku ELECTRO – SYSTEM Członek Zarządu REMONDIS Electrorecycling, Członek Zarządu TSR POLAND. Aktywnie działa w organizacjach branżowych, pełni funkcję Prezes Zarządu Związku Pracodawców branży elektroodpadów i opakowań ELEKTRO – ODZYSK, jest członkiem Komisji Prawnej Polskiej Izby Gospodarki Odpadami.
Dr inż. Łukasz Weber


Dr inż. Łukasz Weber
Dr inż. Łukasz Weber to absolwent Wydziału Budownictwa i inżynierii Środowiska na Politechnice Poznańskiej. Specjalista z zakresu technologii uzdatniania wody i oczyszczania ścieków. Autor blisko 100 publikacji branżowych oraz ponad 200 koncepcji i projektów systemów oczyszczania wody o różnej jakości (podziemnej, powierzchniowej, odpadowej), a także rozwiązań układów z odnową (odzyskiem) wody. Z ramienia Instytut Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, jest zaangażowany w prace Zespołu zajmującego się problematyką złotej algi rozwijającej się w Kanale Gliwickim i Odrze, w ramach którego realizuje badania sposobów ograniczania zakwitów. W swojej pracy zawodowej zajmuje się również problematyką odsalania wód.
Michał Wekiera


Michał Wekiera
Od września 2008 roku związany z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego zrzeszającym producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli i skuterów. Wcześniej pracował w Ministerstwie Infrastruktury i Ministerstwie Finansów. W PZPM odpowiedzialny za tematy prawne związane z homologacją, CO2, niskoemisyjną mobilnością, conectivity, autonomicznością, produkcją pojazdów, podatkami, ochroną danych osobowych, ochroną konkurencji. Ekspert w zakresie budowania relacji z rządem i komunikacji zewnętrznej. Absolwent Wydziału Prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończył studia podyplomowe Prawo Unii Europejskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Menadżer w motoryzacji w Szkole Głównej Handlowej. Członek grup roboczych i organów w europejskich organizacjach motoryzacyjnych takich jak ACEA, ACEM i CLCCR. Członek Rady ds. Akredytacji w Polskim Centrum Akredytacji oraz członek Grupy ds. stosowania Taksonomii przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii.
Katarzyna Wiatr


Katarzyna Wiatr
Specjalistka public affairs z wieloletnim doświadczeniem w obszarze polityk, regulacji oraz unijnego i krajowego procesu decyzyjnego. Aktualnie zajmuje stanowisko managera ds. public affairs w Knauf Insulation. Wcześniej przez wiele lat pracowała w administracji rządowej (UKIE, MSZ, KPRM), zajmując się koordynacją polskiej polityki w UE, a następnie w sektorze prywatnym w obszarze nowych technologii. Zawodowo zaangażowana jest w tematykę efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju.
Reprezentuje Knauf Insulation w Stowarzyszeniu Fala Renowacji – międzysektorowej grupie eksperckiej działającej na rzecz poprawy efektywności energetycznej budynków i promocji ich kompleksowej modernizacji.
Robert Witek


Robert Witek
Jest absolwentem Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej. Ukończył również studium menadżerskie w Szkole Głównej Handlowej.
Od 2000 do 2024 roku nieprzerwalnie związany z Zakładami Pomiarowo-Badawczymi Energetyki „Energopomiar” sp. z o.o. gdzie przeszedł wszystkie jej szczeble, od inżyniera ds. pomiarów do stanowiska prezesa zarządu. Odpowiadał tam za część handlową, merytoryczną oraz jakościową produktów i usług oferowanych przez spółkę. Realizował projekty w obszarze: budowy instalacji odsiarczania spalin w Enei Wytwarzanie, budowy bloku 910 MW elektrowni Jaworzno, budowy bloku gazowo - parowego w elektrociepłowni Żerań. W projektach tych pełnił funkcję inżyniera/dyrektora kontraktu, gdzie zarządzał i pełnił nadzór merytoryczny nad wieloosobowym zespołem.
Ponadto nadzorował wdrożenie strategii biznesowej, marketingowej i CSR oraz koordynował optymalizację kosztów spółki.
Wśród jego kluczowych kompetencji są interdyscyplinarna wiedza techniczna, transformowanie organizacyjne spółek a także bezpośrednie i pośrednie zarządzanie zespołem pracowników.
Katarzyna Wolny-Tomczyk


Katarzyna Wolny-Tomczyk
Specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem prawa odpadowego (w kontekście regulacji krajowych i unijnych). Udziela wsparcia w zakresie uzyskiwania decyzji środowiskowych, zezwoleń na zbieranie, przetwarzanie odpadów, pozwoleń na wytwarzanie odpadów, pozwoleń zintegrowanych. Wspiera w procesie ustalania obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także reprezentuje w postępowaniach dotyczących opłat za korzystanie ze środowiska, kar i odpowiedzialności za szkody w środowisku. Doradza w sprawach związanych z prawem geologicznym i górniczym, prawem energetycznym, emisjami gazów cieplarnianych i z obrotem uprawnieniami do emisji. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa odpadowego organizowane dla przedsiębiorców i przedstawicieli samorządów. Od sierpnia 2020 roku Członek Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu – Krajowy Klaster Kluczowy. Od lipca 2022 roku Prezes Zarządu Związku Producentów Paliw z Odpadów i Biomasy.
Agnieszka Zdanowicz


Agnieszka Zdanowicz
Od 2019 roku kieruje strategią rozwoju, ofertą komercyjną oraz zarządza portfelem projektów spółki koordynatora i Klastra.
Ekspert i doradca skupia się głównie na sektorze MŚP, pomagając w transformacji w kierunku Gospodarki Obiegu Zamkniętego także jako prelegentka, autorką programów szkoleniowych i wykładowczynią Akademii Managera Transformacji Cyrkularnej. Jest współtwórczynią Polish Circular Forum, największej imprezy cyrkularnej dedykowanej dla przemysłu.
Autorka lub współautorką innowacyjnych usług, takich jak ProGOZ, GoGreen, ProESG, ProEko, które są dedykowane firmom w procesie transformacji w kierunku Gospodarki o Obiegu Zamkniętym i rozwoju innowacyjności.
Przez 12 lat związana była z samorządem terytorialnym, w ostatnich latach pełniąc funkcje Dyrektora Działu Polityki Miejskiej i Innowacyjności Agencji Rozwoju Mazowsza. Od ponad dekady specjalizuje się w prowadzeniu projektów międzynarodowych także z obszaru środowiskowego oraz Gospodarki Obiegu Zamkniętego m.in w projektach GreenerSite, C-Voucher, GreenoffShoreTech, Mine.The.Gap, RePlanCityLife, Ace-Ex. Jest również ewaluatorką i ekspertem w ocenie europejskich innowacyjnych wniosków grantowych związanych z Gospodarką Obiegu Zamkniętego i innowacyjnością.
Joanna Zdanowska


Joanna Zdanowska
Ukończyła Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska na warszawskiej SGGW z tytułem mgr inż. oraz podyplomowe studia w zakresie prowadzenia procesu inwestycyjnego w Szkole Głównej Handlowej.
Pracę w Ministerstwie Klimatu i Środowiska (wcześniej Ministerstwie Środowiska) rozpoczęła w 2008 r. w Departamencie Funduszy Europejskich. Podczas ponad 17 – letniego stażu pracy w Ministerstwie zajmowała się m.in. infrastrukturalnymi projektami w obszarach związanych z gospodarką wodno – ściekową, gospodarką odpadami i zachowaniem różnorodności biologicznej, współfinansowanymi ze środków unijnych. Była odpowiedzialna za koordynację prac nad opracowaniem Polityki Ekologicznej Państwa 2030, która została przyjęta przez Radę Ministrów w 2019 r. Zajmowała się również planowaniem strategicznym i operacyjnym oraz wdrażaniem podejścia projektowego w administracji publicznej.
Obecnie nadzoruje m.in. realizację projektu GreenEvo – Akcelerator Zielonych Technologii, który polega na wsparciu internacjonalizacji polskich zielonych technologii.